ראש השנה הוא מהחגים המיוחדים ביותר בלוח השנה היהודי. לא רק שהוא פותח את השנה, הוא גם מסמן התחלה חדשה, הזדמנות לחשבון נפש, ולפני הכול, חג של סמלים, טעמים, קולות ותפילות. חלק מהמנהגים מוכרים לכולנו מילדות, כמו תפוח בדבש, תקיעת שופר ו"ברכות לראש השנה", אך יש גם מנהגים פחות ידועים, כמו התרת נדרים, שנושאים בתוכם עומק רגשי ורוחני עצום.
במאמר הזה נצא למסע בין מנהגי ראש השנה וננסה להבין למה תוקעים בשופר בראש השנה, מה משמעות התרת נדרים, ואיך כל אחד מהמנהגים הללו יכול לחבר אותנו לעצמנו, למשפחה שלנו, ולשנה שמתחילה עכשיו.
למה חוגגים ראש השנה?
ראש השנה הוא חג יהודי עתיק, אך גם מסתורי יחסית. בניגוד לחגים אחרים בתורה, שבהם מוסבר הרקע ההיסטורי של האירוע, ראש השנה מוזכר במילים כלליות בלבד. הוא נקרא "יום תרועה" ו"יום זיכרון", אך מה בדיוק אנחנו מציינים? מהי משמעות החג?
חז"ל פירשו כי בראש השנה נברא האדם הראשון, ולכן זהו יום שבו מציינים את בריאת האדם ואת תחילת האנושות כולה. זו אחת הסיבות לכך שברכות לראש השנה נושאות אופי אוניברסלי, לא רק אישי או לאומי, אלא כזה שמתייחס לעולם כולו.
"וּבַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם כָּל מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ יוֹם תְּרוּעָה יִהְיֶה לָכֶם."
ספר במדבר, פרק כט, פסוק א
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
אין מנהג שמזוהה עם החג יותר מתקיעת השופר. הצליל החודר, הלא־מילולי, פונה ישירות אל הלב. אבל למה תוקעים בשופר בראש השנה? מה המשמעות של הקול הזה? חז"ל הציעו לכך כמה תשובות:
- כדי לעורר את הלב לתשובה.
- כדי לזכור את עקדת יצחק, שהאיל שנאחז בקרניו היה במקומו.
- כדי להמליך את הקב"ה על העולם, השופר משמש כלי הכרזה.

הפסיכולוגיה של הצליל הזה חזקה. אין מילים, אין מנגינה מסודרת, רק תקיעה, שברים ותרועה. כל אחד שומע בהם משהו אחר: געגוע, תקווה, חרדה, אמונה. זו אולי הסיבה שבמשך הדורות השאלה למה תוקעים בשופר בראש השנה ממשיכה להעסיק אותנו. יש הסברים הלכתיים, אך גם רגשיים מאוד.
מעניין לדעת שבקהילות רבות נהגו גם שילדים יתאמנו לתקוע בשופר, עוד לפני בר־מצווה, מה שרק מחזק את התחושה שהשופר אינו שייך רק לבית הכנסת, אלא ללב של כל יהודי באשר הוא.
ברכות וסימנים בראש השנה
בליל ראש השנה, נוהגים בקהילות רבות להניח על השולחן מגש ובו מאכלים סמליים, כל אחד מהם מלווה בברכה קצרה או משאלה אישית, בדרך כלל בלשון עתיד. זהו אחד המנהגים החביבים של החג, במיוחד בקרב ילדים, והוא מייצג תקווה, אמונה, ושאיפה לעתיד טוב יותר.
לפניכם כמה מהסימנים הנפוצים ביותר, יחד עם ברכות החג המסורתיות:
תמר
ברכה:
יִהְיֶה רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ שֶׁיִּתַּמּוּ אוֹיְבֵינוּ וְשׂוֹנְאֵינוּ וְכָל מְבַקְשֵׁי רָעָתֵנוּ.
רימון
ברכה:
יִהְיֶה רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ שֶׁנִּרְבֶּה זְכֻיּוֹת כָּרִמּוֹן.
כרתי (לוף או כרישה)
ברכה:
יִהְיֶה רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ שֶׁיִּכָּרְתוּ אוֹיְבֵינוּ.
סלק
ברכה:
יִהְיֶה רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ שֶׁיִּסְתַּלְּקוּ אוֹיְבֵינוּ.
קרא (דלעת או קישוא לפי העדה)
ברכה:
יִהְיֶה רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ שֶׁתִּקְרַע רוֹעַ גְּזַר דִּינֵנוּ וְיִקָּרְאוּ לְפָנֶיךָ זְכֻיּוֹתֵינוּ.
כשאוכלים את סימני ראש השנה (כמו תמר, רימון וסלק), מברכים קודם את ברכת האוכל המתאימה (כגון בורא פרי העץ), ורק אחר כך אומרים את נוסח ה"יהי רצון". הברכה היא חלק מהחיוב ההלכתי, ואילו ה"יהי רצון" הוא תוספת סמלית שמבטאת תקווה לשנה החדשה.
רוביא (לוביה או שעועית)
ברכה:
יִהְיֶה רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ שֶׁיִּרְבוּ זְכֻיּוֹתֵינוּ.
גזר
בקהילות אשכנז נוהגים לומר:
יִהְיֶה רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ שֶׁיִּגָּזֵר עָלֵינוּ גְּזֵרוֹת טוֹבוֹת.
(ביידיש: גזר = מערין, מלשון ריבוי)
תפוח בדבש
ברכה:
יִהְיֶה רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ שֶׁתְּחַדֵּשׁ עָלֵינוּ שָׁנָה טוֹבָה וּמְתוּקָה.
ראש של דג (או כבש)
ברכה:
יִהְיֶה רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ שֶׁנִּהְיֶה לְרֹאשׁ וְלֹא לְזָנָב.
כל הברכות נאמרות בנוסח אישי־משפחתי, ולרוב כל אחד מבני המשפחה מברך ואוכל את הסימן בעצמו. יש משפחות שמוסיפות מאכלים מקוריים עם ברכות בהומור, כמו חצילים כדי "שלא נתחצף", או סלק אדום עם איחול ל"שנה עם הרבה אהבה".
מנהגי ראש השנה: בין תפוח בדבש להתרת נדרים
הסימנים, שמכונים גם סימני ראש השנה, נאמרים בליל החג בליווי ברכות מיוחדות. כל מאכל נושא בתוכו משאלה: שנהיה לראש ולא לזנב, שירבו זכויותינו כרימון, שיסתלקו אויבינו, ועוד. זה רגע שגם ילדים יכולים להתחבר אליו, לא רק בגלל האוכל, אלא כי כל המשפחה משתתפת בטקס מלא משמעות.
התפוח בדבש הוא כנראה הסמל הפופולרי ביותר של ראש השנה. כמעט כל אחד מאיתנו זוכר את הרגע שבו טבל את פרוסת התפוח בצלוחית הדבש ואמר, לפעמים בליווי חיוך מבויש, "שתהיה שנה טובה ומתוקה כדבש". התפוח בדבש הפך במידה רבה ל"סמל הלאומי" של החג, והוא מקושר לרעיון של פתיחת השנה באור חיובי, בשמחה, ובתחושת תקווה מחודשת.
אבל לצד הסמל הזה, קיימים עוד מנהגי ראש השנה מרתקים, שמעניקים לחג עומק מיוחד. חלקם מוכרים פחות, אך כל אחד מהם טומן בחובו משמעויות סמליות ורוחניות שמזמינות אותנו להתבוננות פנימית ולחיבור למסורת:

תשליך - טקס סמלי הנערך בראש השנה, ובו ניגשים לנהר, לים או לכל מקור מים טבעי, ונושאים תפילה בה משליכים כביכול את חטאינו אל המים: "ותשליך במצולות ים כל חטאותם". חלק מהאנשים משליכים פירורי לחם, כסמל להיפרדות מהמעשים הרעים של השנה החולפת. זהו רגע של התבוננות ושחרור - מעין התחלה חדשה עם לב נקי יותר.
התרת נדרים - מנהג עמוק ומטלטל, שנערך לרוב בערב ראש השנה או בעשרת ימי תשובה. בטקס זה עומד האדם בפני שלושה או עשרה אנשים, ומבקש מהם להתיר את נדריו והתחייבויותיו מהשנה החולפת - בין אם מדובר בנדרים שנאמרו בפה, או בקבלות שהתקבלו בלב.

כל אחד מהמנהגים הללו מוסיף רובד אחר לחג: השופר מטלטל את הנפש, הסימנים מעוררים תקווה, התשליך מאפשר שחרור, והתרת נדרים יוצרת פתח לסליחה פנימית. יחד הם מרכיבים את הפסיפס הרוחני והתרבותי של ראש השנה - חג שהוא לא רק התחלה של שנה, אלא הזדמנות להתחלה של אדם.
ראש השנה 2025: תאריכים, אווירה וציפיות
ראש השנה 2025 יחול ביום שני בערב, ה־22 בספטמבר, ויסתיים ביום רביעי בערב, ה־24 בספטמבר. זה חג שנופל בתחילת הסתיו, כשהימים מתקצרים, החום נרגע, והאוויר מתחיל להשתנות. יש בזה משהו סמלי מאוד, כאילו גם הטבע עצמו מתכונן לשנה חדשה.
לקראת ראש השנה 2025, כדאי להיערך מראש: לסדר את שולחן החג, להכין את הסימנים, לכתוב ברכות לראש השנה לקרובים, ואולי גם לחשוב על נדרים שאנחנו רוצים להתיר, או קבלות חדשות שאנחנו בשלים לקחת על עצמנו.
יש קהילות שבהן נהוג לכתוב מכתבים אישיים לשנה החדשה, לעצמנו או לאחרים. זה מנהג חדש יחסית, אך כזה שמוסיף רובד אישי מאוד לאווירת החג.
למה אנחנו צריכים את החג הזה?
אם ננסה לסכם את מה שלמדנו על מנהגי ראש השנה, נוכל לומר שהם ממלאים כמה תפקידים חשובים, ולעיתים לא גלויים לעין ממבט ראשון. הם מחברים אותנו לעצמנו, מאפשרים לנו לעצור לרגע את המרוץ היומיומי, ולהתבונן פנימה. זהו זמן לשאול מה היה, מה חשוב, ומה אנחנו רוצים לקחת איתנו אל תוך השנה החדשה.

והכי חשוב: הם פונים קדימה, אל העתיד, עם אמירה ברורה, תמיד אפשר להתחיל מחדש. מנהגי החג פותחים דלת לשאלות עמוקות. לעיתים הן נשאלות בקול, סביב השולחן או במהלך תפילה, ולעיתים הן רק מהדהדות בלב:
למה תוקעים בשופר בראש השנה? האם זה רק זכר למסורת עתיקה, או שיש כאן קריאה אמיתית להתעוררות פנימית, לקריאה לב פתאומית, אפילו בלי מילים?
מה המשמעות של התרת נדרים? האם מדובר בטקס טכני בלבד, או שמא זו הזדמנות נדירה להביט אחורה בכנות, להודות שלא תמיד עמדנו במה שהבטחנו, ולסלוח לעצמנו?
איך סימני ראש השנה משפיעים על האופן שבו נתחיל את השנה? האם ברכה שנאמרת באמונה פשוטה באמת יכולה לעצב את התודעה, להכניס תקווה, ולעורר כוונה חיובית?
התשובות לשאלות הללו אינן תמיד ברורות או חד־משמעיות. כל אדם ניגש אליהן מהעולם הפנימי שלו, מהחוויה הדתית או התרבותית שלו. אבל מעל הכול, מנהגי ראש השנה יוצרים הזדמנות. הזדמנות לעצור, לחשוב, ולהתחיל מחדש.
זו לא התחלה ריקה, אלא התחלה שנושאת בתוכה את לקחי השנה הקודמת, את השאלות שצצו לאורך הדרך, ואת התקוות שעוד לא התגשמו. ואולי זו המשמעות העמוקה ביותר של ראש השנה: לא רק זמן לחגוג את מה שהיה, אלא הזמנה אמיצה לחלום על מה שיכול להיות.







