שנים עשר השבטים של עם ישראל הם חלק בלתי נפרד מהזהות היהודית הקדומה, ושורשיהם נעוצים בסיפורו של יעקב אבינו, שהעניק את שמות השבטים לבניו. כל שבט ניחן באופי ייחודי, מסורות משלו ונחלות שהוקצו לו עם הכניסה לארץ ישראל תחת הנהגתו של יהושע בן נון. הנחלות הללו, אשר פרושות על פני חלקים נרחבים של הארץ, השפיעו רבות על אורח חייהם של השבטים, בין אם מדובר בשבטים חקלאיים שהתיישבו באזורים פוריים, ובין אם מדובר בשבטים שנטו יותר לפעילות צבאית ומסחרית בשל מיקומם האסטרטגי.
השבטים ייצגו מגוון תרבותי פנימי עשיר בתוך העם היהודי. כל אחד מהם ניהל מערכת חוקים ומנהגים שייחדו אותו, אך בו בזמן, כולם חלקו מסורת משותפת של אמונה דתית, פולחן, והיסטוריה משותפת. למרות שפע המנהגים והזהויות המקומיות, האחדות בין השבטים נותרה עיקרון מרכזי בתולדות עם ישראל, והתבטאה במיוחד בעונות חג מרכזיות ובאיחוד סביב בית המקדש שבירושלים.
רקע היסטורי
עם כיבוש ארץ ישראל והתיישבותם של שנים עשר השבטים בנחלותיהם, נוצרה מסגרת של חברה שבטית, בה לכל שבט היה אזור גיאוגרפי מוגדר ואוטונומיה יחסית בניהול ענייניו. התקופה שאחרי כיבוש הארץ התאפיינה במעבר הדרגתי ממערכת מנהיגות לא ריכוזית, שהונהגה על ידי השופטים, אל כינון ממלכה מאוחדת תחת הנהגת מלכים. הסדר זה נבע מהתעצמות האיומים החיצוניים על עם ישראל ומהצורך באחדות צבאית ופוליטית לנוכח שכנות חזקות כמו פלשתים ומואב.

עלייתה של ממלכת ישראל המאוחדת החלה עם בחירתו של שאול למלך, שאול היה המלך הראשון ששלט על כל שנים עשר השבטים. אך השיא האמיתי של ממלכת ישראל המאוחדת התרחש תחת שלטון דוד המלך, שהרחיב את גבולות הממלכה, כבש את ירושלים והפך אותה לבירתו. הוא יצר בסיס יציב לשלטון מרכזי. בנו, שלמה המלך, שנחשב לחכם באדם ואליו גם מיוחס כתיבת קהלת כפי שמשתמע מהפסוק הראשון ”דִּבְרֵי קֹהֶלֶת בֶּן-דָּוִד, מֶלֶךְ בִּירוּשָׁלִָם” המשיך להנהיג ביד רמה, תוך קידום פרויקטים מפוארים כמו בניית בית המקדש הראשון. עם זאת, הממלכה החזקה הזו לא החזיקה מעמד זמן רב לאחר מות שלמה, כאשר המתחים הכלכליים והחברתיים, בשילוב עם חוסר שביעות רצון ממדיניות המיסוי הכבדה של שלמה ובנו רחבעם, הביאו לפילוג הממלכה לשתי ישויות נפרדות: ממלכת יהודה בדרום וממלכת ישראל בצפון.
פילוג הממלכה
פילוג הממלכה המאוחדת היה אחד האירועים המרכזיים והדרמטיים בהיסטוריה של עם ישראל. הפיצול שהתרחש מיד לאחר מותו של שלמה המלך בשנת 930 לפנה"ס, הוביל להקמת שתי ממלכות נפרדות – ממלכת ישראל בצפון וממלכת יהודה בדרום. בדומה לפיצולים מאוחרים יותר בארץ ישראל, כמו התקופה בה שלטה האימפריה העות'מאנית במרחב. פילוג זה לא היה רק אירוע פוליטי, אלא גם סימן לפיצול חברתי, דתי וכלכלי, שהשפיע רבות על ההיסטוריה של עם ישראל. הגורמים לפילוג הממלכה היו רבים ומורכבים, כאשר ברקע עמדו סוגיות כלכליות, חברתיות ופוליטיות. הנה כמה מהגורמים המרכזיים:
- מדיניות המיסוי של שלמה המלך: למרות ההישגים המרשימים של שלמה, בהם בניית בית המקדש, ניהולה של ממלכתו התבסס על מיסוי כבד שהוטל על העם.
- פערים חברתיים וכלכליים: המדיניות של שלמה יצרה פערים כלכליים בין השבטים השונים, בעיקר בין שבטי הצפון לשבטי הדרום.
- חוסר שביעות רצון ממדיניות החוץ של שלמה: בתקופת שלמה נרקמו בריתות נישואין בין שלמה למלכים זרים, שהביאו עמן השפעות תרבותיות ודתיות זרות.
הממלכה התפצלה לשתיים: ממלכת ישראל בצפון וממלכת יהודה בדרום.
- ממלכת ישראל, שבה היו עשרת השבטים, התפזרה בעיקר בצפון הארץ ושטחיה כללו את אזור שומרון, הגליל ואזורי מישור החוף הצפוני.
- ממלכת יהודה נותרה בדרום הארץ, וכללה בעיקר את שבט יהודה ושבט בנימין, שהיו יחד תחת הנהגת מלכי יהודה, ששלטו מירושלים.
מלכי ישראל וממלכת יהודה
הפילוג בין הממלכות הוביל להיווצרות שושלות מלוכה נפרדות בכל אחת מהן. מלכי ישראל ומלכי יהודה השפיעו רבות על העם, על השבטים ועל הפוליטיקה המקומית והבין-לאומית באותה תקופה.
מלכי ישראל
בממלכת ישראל עלו מלכים שונים משושלות מתחלפות, כאשר חלקם היו כרוכים בסכסוכים פנימיים ובמאבקים עם מלכי יהודה. אחת מהשושלות המוכרות היא שושלת בית עמרי, שבניה עמרי ואחאב זכורים במיוחד במקרא. אחאב נשא לאישה את איזבל, בת מלך צידון, והשפעתה הביאה לעבודת אלילים שהכעיסה את הנביאים ואת העם.
המאבק הפנימי בממלכה היה מתמיד, ורבים ממלכי ישראל נרצחו או הודחו על ידי יורשים מהשושלת. בתקופה זו גם נחלשה ממלכת ישראל מבחינה מדינית, מה שהוביל בסופו של דבר לכיבוש שומרון וחורבן ממלכת ישראל בידי האימפריה האשורית בשנת 722 לפנה"ס.
ממלכת יהודה
בממלכת יהודה, למרות המתח עם ממלכת ישראל, נשמרה שושלת המלוכה של דוד. ירושלים, שנבחרה על ידי דוד כעיר הבירה, נותרה המרכז הדתי והפוליטי של ממלכת יהודה. בין מלכי יהודה המוכרים נמנים חזקיהו ויאשיהו, ששלטו בתקופות קריטיות בהיסטוריה של הממלכה.

המלכים ביהודה שאפו לשמור על הברית עם אלוהים, אך גם בממלכת יהודה היו תקופות של עבודת אלילים וסטייה מהמצוות. בסופו של דבר, בשנת 586 לפנה"ס, לאחר מרד ממלכת יהודה באימפריה הבבלית, נכבשה ירושלים על ידי נבוכדנצר, וממלכת יהודה הוחרבה. חורבן ממלכת יהודה וגלות בבל הפכו לאירוע מכונן בהיסטוריה היהודית.
הסיבות לחורבן ממלכת יהודה
הסיבות לחורבן ממלכת יהודה מגוונות ומשלבות גורמים פוליטיים, דתיים ואסטרטגיים. הנה כמה מהגורמים המרכזיים:
- מרד בבבל: ממלכת יהודה ניסתה למרוד כנגד השלטון הבבלי, אך לא הצליחה להתמודד מול עוצמתה של האימפריה. נבוכדנצר, מלך בבל, הגיב בכוח רב והרס את ירושלים, כולל בית המקדש - דומה מאוד לתגובת הרומאים למרד בר-כוכבא.
- פוליטיקה פנימית ושחיתות: במהלך השנים של ממלכת יהודה, התפתחו מאבקי כוחות פנימיים ושחיתות במערכת המלוכה והכהונה. שחיתות זו נזכרת פעמים רבות בכתבי הנביאים כאחת הסיבות לכישלון הממלכה.
- חולשת מדיניות החוץ: ממלכת יהודה מצאה עצמה בין שתי אימפריות גדולות – מצרים ובבל. כשמצרים ובבל נלחמו זו בזו, יהודה ניסתה לתמרן ביניהן אך בסופו של דבר נכשלה, ובכך חיזקה את התלות שלה בבבל עד לקריסתה הסופית.
- התרחקות מהדת: בתקופות מסוימות חלה התרחקות מהאמונה באל אחד. מנהיגים פוליטיים כמו מנשה יזמו רפורמות שהרחיקו את העם מאמונתו וגרמו לזעם דתי בקרב הנביאים. יש הרואים בכך סיבה מרכזית לחורבן הממלכה.
מפת ממלכת יהודה וישראל
אחת הדרכים להבין את היחסים בין ממלכת יהודה וישראל היא באמצעות מפות. מפת ממלכת יהודה וממלכת ישראל בתקופת הפילוג מדגימה את החלוקה הגיאוגרפית בין הממלכות:

- ממלכת ישראל השתרעה על פני שטחים נרחבים בצפון ארץ ישראל, כולל האזור של עמק יזרעאל, הגליל והגולן. העיר שומרון הייתה עיר הבירה המרכזית של הממלכה.
- ממלכת יהודה השתרעה מדרום לאזור ירושלים וכללה את הרי יהודה, השפלה, ואת ערי הנגב. ירושלים הייתה המרכז הדתי והפוליטי של הממלכה.
החלוקה הגיאוגרפית בין שתי הממלכות יצרה מתחים נוספים, כאשר כל אחת מהן ניסתה להרחיב את תחומה על חשבון השנייה.
השפעת המלכים והשלטון על השנים עשר השבטים
מלכי ישראל וממלכת יהודה השפיעו באופן משמעותי על גורל השבטים. לאחר הפילוג, עשרת השבטים בממלכת ישראל איבדו את אחדותם ונטו להתפלג, גם בשל הסכסוכים הפנימיים שהיו נפוצים בין המלכים. מנגד, ממלכת יהודה, שנותרה נאמנה למלוכה של בית דוד, הצליחה לשמור על יציבות יחסית לאורך זמן, אך גם בה לא חסרו מרידות ומאבקי כוחות. מורה להיסטוריה עשוי להציג בפני תלמידיו את הדילמות שעמדו בפני השבטים בתקופה זו, כמו הבחירה בין נאמנות לממלכה לבין שמירה על הזהות השבטית.
הנביאים שעמדו לצדם של מלכי יהודה ומלכי ישראל ניסו לעורר את העם לחזור בתשובה ולחזור לאמונה באלוהים, אך לא תמיד הצליחו להשפיע על העם. הנבואות של ישעיהו, ירמיהו, ועמוס, למשל, מזהירות מפני חורבן אם לא יהיה שינוי דתי ומוסרי בעם. חורבן ממלכת ישראל בשנת 722 לפנה"ס הביא לאובדן עשרת השבטים שהוגלו לאשור. עד היום לא ברור לחלוטין מה עלה בגורלם של עשרת השבטים הללו גם לאחר שיבת ציון עם שלטון האמפריה הפרסית תחת שלטון מלך כורש.
סיכום
שנים עשר השבטים של עם ישראל עיצבו את ההיסטוריה היהודית הקדומה. חלוקתם לנחלות, הנהגתם בידי שופטים, והקמת ממלכות ישראל ויהודה הם חלק מרכזי בתולדות הארץ והעם. פילוג הממלכה הוביל לתקופות של מאבקים פנימיים וחיצוניים, שלבסוף הסתיימו בחורבן שתי הממלכות. חורבן ממלכת ישראל בשנת 722 לפנה"ס בידי אשור, וחורבן ממלכת יהודה בשנת 586 לפנה"ס בידי בבל, הם רגעים מכוננים בהיסטוריה היהודית.
הסיבות לחורבן ממלכת יהודה כוללות מרידות פוליטיות, שחיתות פנימית, התדרדרות דתית ושיקולים אסטרטגיים מוטעים. מפת ממלכת יהודה וישראל ממחישה את ההבדלים הגיאוגרפיים והפוליטיים בין שתי הממלכות, בעוד תפקידי המלכים לאורך התקופות השפיעו רבות על עתיד השבטים.
ההיסטוריה של שנים עשר השבטים, ממלכת ישראל וממלכת יהודה היא סיפור מורכב של פיצול, מלחמות פנימיות, וניסיונות לשמור על זהות יהודית בארץ ישראל.
הסבר על 12 השבטים מאוד מעניין וסיכום מתמצת מאוד.