היכולת הביולוגית לראות צבע עוזרת לאדם בניווט, במציאת מזון ובזיהוי סכנות. אך החברה האנושית העניקה לצבעים תפקידים נוספים, במישור האסתטי ובמערכת הערכים והסמלים שלה
במאי הקולנוע שי פוגלמן
מה הצבע האהוב עליכם? זו שאלה ששואלים אותנו בכל גיל. אנחנו נמשכים לצבעים, רוצים לדעת מהם הצבעים שאחרים מעדיפים, ולמה. הצבעים האהובים עלינו גורמים לנו להרגיש תחושות נעימות, ואנחנו נוהגים להשתמש בצבעים שאנחנו הכי אוהבים.
אבל מעבר להיותם חלק בלתי נפרד מהחיים, האם ידעתם שיש תחום שלם שחוקר איך אנחנו מרגישים כלפי צבעים? אז בלי יותר מדי הקדמות, במאמר של היום נבין מהי פסיכולוגיית הצבעים, מה מסמלים צבעים שונים מבחינה פסיכולוגית, ולמה כל זה כל כך חשוב בעולם השיווק והמיתוג. בואו נצבע את היום!
מהי תורת הצבעים?
האם ידעתם שהצבע האהוב עליכם יכול לחשוף הרבה על האישיות שלכם? ובכן, כך לפחות טוענות תיאוריות פסיכולוגיות בתחום הצבע. לצבעים יש יכולות שאנחנו לא חושבים עליהם אפילו! הם מרגשים אותנו, מעציבים אותנו ואפילו מעוררים בנו כעס. אנחנו חווים קשת רחבה של רגשות כשצבעים משתלבים יחד. אבל למה בעצם?
כדי להבין טוב יותר איך ולמה אנחנו מגיבים לצבעים, נולד תחום הפסיכולוגיה של הצבע וכינון "תורת הצבעים". האופן בו אנו תופסים צבעים מקושר לתחום בפסיכולוגיה הקוגניטיבית, ובמילים פשוטות, תורת הצבעים היא תחום שמנסה להבין כיצד צבעים שונים גורמים לנו להרגיש, ואילו רגשות הם מעוררים בנו.
התחום הזה רחב יותר ממה שנדמה לנו ונוגע במגוון תחומים, מאומנות ועד שיווק, תוך ניתוח של השאלה כיצד צבעים משפיעים על ההחלטות היומיומיות שלנו. חשוב לציין שפסיכולוגיית הצבעים היא תחום לגיטימי ומבוסס בפסיכולוגיה, והיא נלמדת במסגרת תארים אקדמיים (תואר ראשון ושני) בפסיכולוגיה גם באוניברסיטאות בישראל.
קרל גוסטב יונג, הפסיכואנליטיקאי השוויצרי ואחד מאבות הפסיכולוגיה המודרנית, נחשב לאחד החלוצים שחקרו את ההיבטים הפסיכולוגיים והסמליים של צבע.
יונג השתמש בצבעים בעבודה עם חלומות, דמיון מודרך ואמנות טיפולית. יונג ראה בצבעים ביטוי של הארכיטיפים ושל הלא-מודע הקולקטיבי, והאמין שהם יכולים לחשוף תכנים נפשיים חבויים ולהשפיע על תהליכי ריפוי והתפתחות נפשית.
מה מסמלים צבעים שונים מבחינה פסיכולוגית?
גם אם אין לכם תואר בפסיכולוגיה, עדיין אפשר להבין את ההשפעה של צבעים על הנפש – והיא עמוקה הרבה יותר ממה שנדמה לנו. צבעים מעוררים תגובות רגשיות כמעט מיידיות: הם יכולים להרגיע, לסקרן, לעורר תיאבון או אפילו לגרום לתחושת סכנה. אבל מה בעצם מסמלים צבעים שונים לפי התיאוריה הפסיכולוגית?
ובכן, מקובל לחלק את הצבעים לשתי קטגוריות עיקריות: צבעים חמים ו־צבעים קרים. כל קבוצה משפיעה עלינו אחרת, לעיתים בצורה מודעת ולעיתים לא מודעת כלל.
צבעים קרים
גוונים של כחול, ירוק וסגול. הם מעוררים רגשות של רוגע, שקט ולעיתים גם עצב. אלו צבעים "שלווים" שפחות מקושרים לרגשות עזים.
צבעים חמים
גוונים שונים של אדום, כתום וצהוב. הם נוטים לעורר רגשות של התלהבות, כעס, ולעיתים גם תוקפנות. עם זאת, יש אנשים שמקשרים צבעים כמו אדום וצהוב דווקא לתחושות של חמימות, למשל בגלל שקיעות וזריחות.
בנוסף לכך, פסיכולוגים זיהו משמעויות ייחודיות לצבעים ספציפיים:
- ירוק - התחדשות, טבע, שפע.
- סגול - יצירתיות, מלכותיות, עושר.
- צהוב - שמחה, תקווה, אך גם רמייה.
- אדום - אהבה, תשוקה, מלחמה.
- כחול - רוגע, קרירות, עצבות.
- שחור - כוח, אלגנטיות.

פסיכולוגיה של צבעים יכולה להיות שימושית גם במערכת החינוך. תלמידים עם דיסלקציה לעיתים חווים את הטקסט "מרצד" או "זז". מחקרים מראים ששימוש ביריעות שקופות בצבעים כמו תכלת, ירוק או ורוד מעל הטקסט יכול לשפר את הקריאה ולהפחית מאמץ עיניים. לא מדובר בתרופה – אבל עבור חלק מהתלמידים, מדובר בשיפור ממשי באיכות הקריאה.
מהם הספרים הטובים ביותר על פסיכולוגיה של צבעים?
כדי להבין לעומק את עולם פסיכולוגיית הצבעים, מומלץ לשלב מקורות למידה כמו סרטוני יוטיוב, מאמרים מקצועיים, וגם ספרים שנכתבו בידי פסיכולוגים וחוקרי צבעים מהשורה הראשונה. אבל אם אתם רוצים לקרוא ספרים בנושא, הנה שלושה ספרים בולטים שאנחנו ממליצים עליהם במיוחד:
- Interaction of Colour מאת יוזף אלברס: ספר קלאסי בתחום האמנות ופסיכולוגיית הצבע. עוסק בהשפעת צבעים על הרגש ובאופן שבו ניתן לערבב ולשלב אותם. מתאים במיוחד לסטודנטים שמעוניינים בהבנה מעמיקה של עולם הצבעים.
- The Secret Lives of Colour מאת קסיה סיינט קלייר: ספר עיוני שנכתב באנגליה ופורסם לראשונה ב-2016. מציג את ההיסטוריה והמשמעויות התרבותיות של צבעים שונים, מהשחור ועד הלבן. אידיאלי כפתיח לעולם פסיכולוגיית הצבע.
- Colour Psychology and Colour Therapy מאת פאבר בירן: ספר מקיף שמסביר כיצד צבעים משפיעים עלינו רגשית, ואיך ניתן להשתמש בהם ככלי טיפולי. בירן פרסם יותר מ-25 ספרים בנושא ונחשב לאוטוריטה עולמית בתחום.
ובעברית?
- "קול הצבעים" — קיטי לוי (2020): מדריך מעשי שמחבר רוח ויצירה, כולל תרגילי מדיטציה וכתיבה. הספר עוסק במשמעות הצבעים, ריפוי ויצירה פנימית באמצעות מנדלות וקליגרפיה.
- "צבעים ונפש האדם" — גלאדיס מאייר, תרגום ועריכה: דניאל זהבי: חוקר את הקשר בין צבעים לנפש על פי הגישות של שטיינר, כולל תיאוריה רוחנית וטכניקות טיפול בצבע.
- "פסיכולוגיית הצבעים" — לאה קלמרסקי (פורסם במטיבתא, 2022): מאמר מקיף שמציג את פסיכולוגיית הצבעים כתחום מדעי-רגשי, כולל ההשפעה של טון וגוונים על מצב נפשי וגופני.
- "צבע" — רודולף שטיינר, בתרגום לעברית (2011): אוסף הרצאותו של שטיינר, שמציג את התיאוריה של צבעים ככוח שמשלב אור וחושך. מתמקד בהשפעות הרגשיות, המוסריות והבריאות.
- "שליטה בתורת הצבעים לציירים ואומנים" — בתיה טופורוביץ: מדריך למתחילים באמנות, מביא עקרונות של מיקס צבע, התאמות הרמוניות והבנה עמוקה של גלגל הצבעים.
לצד הספרים, תמיד שווה לבדוק גם ערוצים ביוטיוב כמו Braincraft ו-The Online Learning Space שמציגים בצורה נגישה כיצד פסיכולוגיה של צבעים משפיעה עלינו במובן הפסיכולוגי-חברתי יותר, בטח כשזה נוגע בעיקר לקניות ולשיווק.
למה משתמשים בפסיכולוגיית הצבעים בשיווק ומיתוג?
אז כפי שצויין, לצבעים יש "שפה" משלהם. הם משפיעים על הרגשות שלנו, ולעיתים גם על ההחלטות שאנחנו מקבלים מבלי לשים לב. לכן, באופן טבעי, אנשי שיווק משתמשים בצבעים כדי לשכנע אותנו לרכוש מוצרים ולהגביר מכירות.
למעשה, מחקרים מראים שרבים מאיתנו בוחרים מוצר מסוים בגלל הצבעים שבו. תחשבו על כל הפעמים בהם הייתם בסופר והחלטתם לבחור במוצר מסוים בהתבסס על הצבע של האריזה. במובן זה, פסיכולוגיית הצבעים היא כלי חזק בפרסום, והיא משפיעה עלינו גם בלי שנרגיש.

משווקים נוהגים לשלב צבעים כדי לעורר רגשות של חיות, צמיחה, שפע, שמחה, רעננות, רוגע וחמימות. בעלי מותגים שמבינים את עקרונות התאמת הצבעים מצליחים יותר, כי הם מושכים את הקהל הנכון באמצעות הצבעים הנכונים.
מחקרים בעולם בודקים כיצד עיצוב סביבת הכליאה בצבעים מסוימים עשוי להפחית תוקפנות או חרדה. תא מעצר בצבעים כהים או קרים במיוחד עשוי להגביר תחושת ניכור ודיכאון. לעומת זאת, צבעים ניטרליים או חמים־רגועים נמצאו תורמים לרגיעה ואף להפחתת התנהגות אלימה בקרב אסירים.
בקרב עבריינים עם רקע נפשי, עבודה טיפולית כוללת גם התייחסות לסביבה הטיפולית. צבעים מסוימים יכולים להשפיע על תחושת האמון, הפתיחות והוויסות הרגשי בתוך חדר טיפולי או קליניקה בכלא. ישנם ניסיונות גם להשתמש בתגובות לצבעים כחלק ממבחנים פסיכולוגיים, למשל, מבחן לישר, שפותח בשווייץ ומשמש לעיתים בהערכת מצבים רגשיים או קונפליקטים פנימיים, גם בקרב עבריינים.
תורת הצבעים על פי מבחן לישר
מבחן לישר (Lüscher Color Test) הוא כלי אבחוני בפסיכולוגיה שנועד לבחון את מצב האדם באמצעות תגובותיו לצבעים. את המבחן פיתח הפסיכולוג השווייצרי מקס לישר בשנות ה־40 של המאה ה־20, והוא מבוסס על ההנחה שלצבעים יש השפעה אובייקטיבית על הנפש, ללא תלות בגיל, תרבות או שפה.
במבחן מתבקש הנבדק לבחור סדר העדפה בין כרטיסיות בצבעים שונים, כשהפרשנות ניתנת לפי סדר הבחירה ולא לפי הצבע "האהוב". לפי לישר, כל צבע משקף צורך רגשי או מצב פנימי אחר, כמו יציבות, אנרגיה, מתח או דחייה.

המבחן שימש בעיקר באבחון ראשוני של מצבים רגשיים, סטרס, קונפליקטים פנימיים או נטיות פתולוגיות, למשל בקליניקות פסיכולוגיות, בצבא או אפילו בקרימינולוגיה קלינית. עם זאת, יש לא מעט ביקורת מחקרית כלפי תקפותו המדעית של המבחן. רבים רואים בו כלי עזר השלכתי, בדומה לרורשאך, אך לא כלי אבחוני מחייב.
כפי שאתם כבר מבינים, פסיכולוגיית הצבעים, כמו תחומים אחרים בפסיכולוגיה, בוחנת את ההתנהגות האנושית ומראה כיצד צבעים משפיעים עלינו בכל יום, בבחירות שלנו, בהרגשה, וגם בארנק. אם גם אתם אוהבים צבעים, אולי הגיע הזמן להבין אותם באמת.